Andrew Tate heeft een grote invloed op de Nederlandse manosfeer, vooral onder jonge mannen en jongens. Hij wordt gezien als een van de belangrijkste 'manfluencers' die traditionele, vaak vrouwonvriendelijke, ideeën over mannelijkheid verspreidt via sociale media als YouTube, TikTok en Reddit. Zijn boodschap combineert zelfverbetering met de oproep om de 'rechtmatige' positie van mannen te heroveren, wat vaak leidt tot het verheerlijken van dominantie, financiële macht en het ondergeschikt maken van vrouwen.
Iedereen trekt aan het kortste eind
"Deze influencers", zegt Jens, "verspreiden een versimpeld idee van mannelijkheid, waarin kwetsbaarheid wordt ontkend. Veel jongens die zich aangetrokken voelen tot Tate zijn eigenlijk heel gevoelig en zitten dus in een spagaat. Het doet me denken aan die quote uit de serie The Handmaid's Tale:
Vrouwen zijn bang dat ze door mannen worden vermoord, mannen zijn bang dat ze door vrouwen worden uitgelachten.
"Ik durf te beweren dat de ideeën van Andrew Tate zowel vrouwen als mannen onderdrukt. Want juist het vasthouden aan ouderwetse mannelijkheidsidealen wekt niet alleen grensoverschrijdend gedrag in de hand, het vergroot ook de kans op eenzaamheid, depressie en verslaving onder mannen. Niemand wordt er beter van."
We onderschatten de systemische dimensie
Wat is er dan wel nodig om het tij te keren? Jens: "Wat we moeten onderkennen is dat seksuele ongelijkheid en victim blaming niet nieuw zijn. Me too, verhalen over studentenverenigingen, ze komen met golven in het nieuws. Adrew Tate zie ik dan ook niet als de oorzaak, maar als een symptoom. Wat we nodig hebben zijn meer mannen die het goede voorbeeld geven. In de media, de politiek, het bedrijfsleven en de sportwereld, maar ook in films, series en boeken. Zolang we met elkaar oude overtuigingen over mannelijkheid blijven herhalen, verandert er niets. Zachte, tedere eigenschappen van (jonge) mannen moeten volledig worden geaccepteerd."
"Laten we ook stoppen met uitspraken als: 'Mannen zijn hun identiteit kwijt'. Er bestaat niet zoiets als 'de mannelijke identiteit'. Of deze: 'Jonge mannen hebben de behoefte om hun mannelijkheid te bewijzen', alsof eraan getwijfeld wordt dat ze er eentje zijn."
Aanvraag Europese subsidie
"Goed nieuws is dat we een subsidieaanvraag hebben ingediend onder het penvoerdersschap van Movisie met Atria, SWN en Emancipator als Nederlandse partnerorganisaties en daarnaast MenEngage Europe en vier lidorganisaties van dat netwerk", vertelt Jens. "De competitie is hevig, maar het projectplan is veelbelovend en volledig in lijn met Ellens visie."
"Het project heet Euro-consent en daarin willen we jonge mannen consent aanbieden als iets dat ze niet willen missen. Als iets positiefs, als iets dat hun seksuele en relationele welzijn zal bevorderen. Waar we onder meer naar streven is dat consent niet zozeer wordt gezien als 'contract', maar als een tool voor meer seksueel en relationeel plezier."
Foto Jens van Tricht: Paul de Bron Buckley